Inleiding
Uit diverse studies is gebleken dat 80 % van de Nederlanders te vet eet en slechts
Vet eten leidt tot hart en vaatziekten, obesitas en ander chronische ziekten. Dit is algemeen aanvaard en om die reden is er in 1991 door de voedingsraad
geadviseerd om het percentage vetcalorieën met 10 % te verlagen. Tevens moest het aandeel verzadigde vetten teruggebracht worden tot energieprocent. Om dit
doel te bereiken is in 1992 de vier jaar durende 'Let op Vet' campagne gestart, die in 1996 werd opgevolgd door de campagne 'Goede voeding, wat let je'.
Uit de evaluatie van de eerste voedselconsumptie peiling (VCP-1) bleek dat 80% van de Nederlandse bevolking te vet eet. Uit de evaluatie van de Let op VetÝblijkt
dat slechts 10% van de respondenten zelf dacht te vet te eten. De misconceptie van de eigen vetconsumptie wordt verklaard door een niet realistische inschatting
van de eigen vetconsumptie. Het blijkt dat de bekende vetbronnen wel 'herkend' worden maar de verborgen vetten daarentegen veel minder.
Aanbevolen is om het percentage vetcalorieën met 10% te doen dalen tot 30% vetcalorieën. Om het aantal vetcalorieën met 10 % te verlagen is het belangrijk dat de consument heldere informatie krijgt over het percentage vetcalorieën in voedingsmiddelen en daarmee inzicht krijgt in de eigen vetconsumptie. De consument kan inzicht krijgen in het vetgehalte van voedingsmiddelen door ingrediënten declaraties op de verpakkingen te lezen. Hierbij is het echter waarschijnlijk dat er 'vervuiling' optreed. Ingrediënten declaraties vermelden per 100 gram het aantal kilocalorieën en grammen eiwitten, koolhydraten en vetten. De consument kan hiermee slechts een indruk krijgen van de hoeveelheid vet. Dit is echter niet gerelateerd aan de calorische (meet)waarde van dit product en zou de indruk kunnen wekken dat dit product uit de helft eiwitten en de helft vetten bestaat. Temeer dat in dit geval het product 48+ wordt genoemd.
Een vollediger beeld is de verdeling van de macronutriënten te geven in de percentuele calorische bijdrage van de macronutriënten. De consument ziet nu hoeveel procent van de energetische waarde bestaat uit vetten.
Fat Finder™
De Fat Finder™ is een revolutionair voorlichtingsinstrument bestemd voor gebruik in de supermarkt waarmee je binnen 3 seconden het aantal vetcalorieën in een
voedingsmiddel kan bepalen. Hiermee wordt een belangrijke doelstelling van de campagne 'Goede voeding, wat let je?' ondersteund, namelijk bij de doelgroep een realistischere inschatting over de eigen vetconsumptie bewerkstelligen.
Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat het zinvol is om de consument inzicht te geven in de hoeveelheden vet in voedingsmiddelen. Het blijkt voor de consument moeilijk te zijn om deze hoeveelheden in te schatten. Wanneer de consument wel inzicht heeft in het vetpercentage in de voeding blijkt deze drie maal zo gemotiveerd om minder vet te eten.
De Fat Finder™ is bedoeld om mee te nemen naar de supermarkt, zodat tijdens het boodschappen doen het percentage vetcalorieën kan worden berekend! Het grote
voordeel is dat het een eenvoudige methode is, die direkt inzicht geeft over de werkelijke verdeling tussen de macronutriënten en daarmee de consument een betere mogelijkheid geeft tot kiezen voor een minder vette variant.
Body Works Int BV |